Tento čas nás trénuje byť domácou cirkvou, píše kardinál Farrell rodinám
Pri príležitosti sviatku sv. Jozefa, 19. marca, napísal kardinál Kevin Farrell, prefekt vatikánskeho Dikastéria pre laikov rodinu a život posolstvo rodinám s názvom „Konkrétny návrh, ako byť «domácou cirkvou»“. Prinášame plné znenie posolstva.
Konkrétny návrh, ako byť «domácou cirkvou»https://www.vaticannews.va/sk/vatikan/news/2020-03/tento-cas-nas-trenuje-byt-domacou-cirkvou-pise-kardinal-farrell.html
- «Prítomnosť Pána prebýva v konkrétnej a reálnej rodine, so všetkými jej trápeniami, zápasmi, radosťami a každodennými zámermi» (Posynodálna exhortácia Amoris laetitia, 315).
- V Cirkvi máme ukrytý poklad: rodinu.
- Pán vždy sprevádzal každú krízu svojho ľudu mimoriadnymi posolstvami a zdá sa, že to robí aj tvárou v tvár tejto pandémii, ktorá nás všetkých núti k prinútenému stiahnutiu sa do našich domovov.
- Slávenia omší sú zrušené, mnoho kostolov zatvorených a je riskantné sa tam vybrať.
- Cítime sa sami, osamotení,
- ale je to práve v tejto izolácii,
- kde nám Duch Svätý vnuká nanovo objavovať sviatosť manželstva,
- pretože vďaka neustálej prítomnosti Krista v zasvätenom vzťahu manželov sú naše domácnosti malou domácou cirkvou.
- V domácnostiach v skutočnosti manželia zaručujú prítomnosť Krista 24 hodín denne.
- Pravdivosť toho zdôrazňuje pápež František v bode 67 Amoris laetitia:
- «Kristus Pán „ide kresťanským manželom v ústrety sviatosťou manželstva“
- a zostáva s nimi.»
- «Kristus Pán „ide kresťanským manželom v ústrety sviatosťou manželstva“
- Ježiš neodchádza,
- ale zostáva s manželmi
- a je prítomný v ich dome nie iba vtedy, keď sú zhromaždení pri modlitbe,
- ale v každom okamihu.
- V sile tejto skutočnosti môžeme zužitkovať tento zvláštny čas ako čas, v ktorom každá kresťanská rodina môže znovuobjaviť to, čím je:
- rýdzim prejavom tajomstva, ktorým je Cirkev ako Kristovo telo.
- Manželia v skutočnosti «budujú telo Krista a vytvárajú domácu cirkev» (Amoris laetitia, 67).
- Každá rodina je v tomto tele základnou súčasťou, čo sa buduje počnúc drobnými každodennými gestami, kde je Ježiš stabilne prítomný.
- Je to čas tréningu, ktorý nám tu Pán ponúka v čakaní, kým sa nad týmto zlom zvíťazí.
- Čas, v ktorom sme povolaní sústavne sa cvičiť v dobročinnej láske, keď žijeme stiesnení v našich domácnostiach.
- Koľkokrát za deň nám teraz Pán dáva príležitosť
- pozrieť sa s nežnosťou na naše deti,
- s láskavou trpezlivosťou na nášho manžela, manželku;
- mierniť tón hlasu i keď okolo nás zavládne neočakávaný neporiadok,
- vychovávať naše deti k dobrému využívaniu tohto rozšíreného domáceho času, ktorý sa nám zdá taký nekonečný;
- vychovávať ich
- k dialógu, keď sa vzájomne obdaríme načúvaním,
- k vnútornému pokoju,
- k rešpektovaniu druhého,
- i keď sa líši od toho, akého by som si ho prial.
- Je to pre každého z nás čas rastu,
- v ktorom sa musíme učiť udávať rytmus dňom,
- ktorým teraz nevládne
- frenetická práca
- a vedenie domácnosti v zmysle výkonu.
- Sú to hodiny dané k dispozícii našej schopnosti dať priestor druhému medzi zúženými stenami našich domov.
- Ako veľmi je dôležité v tejto novej dimenzii, do ktorej sme uvrhnutí,
- aby muž a žena vedeli hľadieť si do očí
- a rozprávať sa,
- plánovať spolu hodiny dňa,
- vedomí si toho, že medzi domácimi stenami je krásna prítomnosť, ktorá vyviera z ich vzťahu: Ježiš.
- Pretože toto nie je iba čas ľudského tréningu, ale i duchovného.
- Je to čas predevanjelizácie v domácnostiach a prostredníctvom domácností, ako v období prvých kresťanských komunít, počas ktorých nás Pán pozýva
- byť ako rodina pohromade,
- modliť sa spoločne, okolo zažatej sviece, aby sme si pripomenuli, že
- je tu Niekto, kto nás drží v jednote,
- a kto nás v tomto tápavom okamihu má rád.
- Je to čas, ktorý nám potom umožní vrátiť sa k sláveniu v kostoloch ako viac uvedomelí a posilnení prítomnosťou Ježiša v našich každodenných životoch.
Posilnime sa teda prijať pozvanie, ktorým sa na nás obracia Pán v našich domovoch:
- zhromaždime sa ako rodina, aby sme v nedeľu slávili slávnostnejším spôsobom tú domácu liturgiu, ktorá sa mocou Ježišovej prítomnosti zvyčajne uskutočňuje cez gestá medzi manželmi («gestá lásky prežívané v príbehu manželského páru sa stávajú „neprerušenou kontinuitou liturgického jazyka“ a „manželský život sa v určitom zmysle stáva liturgiou» (Amoris laetitia, 215).
Dá sa to urobiť jednoducho:
- môžeme sa všetci zhromaždiť v jednej izbe,
- pomodliť sa niektorý žalm chvály,
- poprosiť o vzájomné odpustenie nejakým slovom či gestom medzi manželmi a medzi rodičmi a deťmi,
- prečítať si nedeľné evanjelium,
- podeliť sa s myšlienkou, čo v každom toto Božie slovo vyvoláva, sformulovať modlitbu
- za potreby rodiny,
- za tých, ktorých milujeme,
- za Cirkev
- a za svet.
- A nakoniec, zveriť našu rodinu i všetky naše známe rodiny do ochrany Panny Márie.
Všetky rodiny tak môžu robiť, pretože Ježiš povedal:
- «kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi» (Mt 18,20).
- A prečo neskúsiť vytvoriť komunitu, modliac sa v nedeľu s viacerými rodinami
- cez Skype či iný systém audio alebo video konferencie, využívajúc výhody modernej technológie?
- Môžeme nechať deti, aby sa striedali v čítaní alebo striedavo dať slovo zapojeným manželským párom a rodinám.
- Pamätajme, že manželia sú znamením Veľkonočného tajomstva, ktoré slávime v každej Eucharistii («Manželia sú teda pre Cirkev neustálou pripomienkou toho, čo sa stalo na kríži», Amoris laetitia, 72);
- oni sú proroctvom,
- ohlasovaním stelesneným do každodennosti pozostávajúcej z malých gest, ktoré vyjadrujú sebadarovanie, ako to urobil Ježiš.
- Využime tento tak trochu divný čas na prijatie a prežívanie Ducha v našich domácnostiach a na znovuobjavenie bohatstva a daru našich domácich cirkví spoločne s Ježišom, ktorý býva s nami.
Kardinál Kevin Farrell, prefekt Dikastéria pre laikov, rodinu a život